Inlijsten: passe-partout en glas

{lang: 'nl'}

Ga je een werk op papier inlijsten, dan komt daar vaak een passe-partout bij kijken. Reden om voor een extra kader te kiezen, kan zijn dat het werk niet in een standaardformaat gemaakt is, dat het anders slecht tegen het glas aankomt, of dat het werk met een passe-partout eromheen beter werkt met de lijst.
 
De kleur en grootte van een passe-partout is uitermate bepalend voor de uitstraling van een ingelijst werk. Het kan het extra statuur geven of anderszins versterken, maar het kan een werk ook afbreken. Een goedgekozen passe-partout is fraai, past bij het werk, en leidt er niet van af. Een slecht passe-partout trekt de aandacht naar zichzelf toe en is in het ergste geval ook nog eens oubollig. Laat je daarom informeren door een goede lijstenmaker, voordat je het kader laat snijden.
 
Glas is glas zou je zeggen, maar bij het inlijsten van een werk valt ook hierin nog veel te kiezen. Zo is er ontspiegeld glas, dat het werk beter zichtbaar maakt in verlichte ruimtes. En museumglas, dat het werk beter beschermt tegen invloeden van buitenaf, waardoor de kans op verkleuren bijvoorbeeld veel kleiner wordt. Glas zorgt wel voor extra afstand tussen kunstwerk en aanschouwer. Wil je dat niet, dan kun je met de lijstenmaker kijken naar alternatieven. Sommige werken kunnen bijvoorbeeld gefixeerd worden, waardoor glas niet meer nodig is.