5 redenen waarom kunstenaars meer gebruik moeten maken van social media

{lang: 'nl'}

Social media, we communiceren er steeds meer mee, maar veel kunstenaars zworden geintimineerd door het idee om hun kunst te promoten via social media. Kunstenaars zijn vaak mensen die niks met technologie te maken willen hebben. Ze hebben het liefst een oude mobiel waarmee je echt alleen maar kan bellen, updaten hun website een keer per jaar en zijn niet of nauwelijks in het bezit van een email adres. Maar.. wie blijft er dan op de hoogte van je werk? Juist! Social media is de oplossing, en dit is waarom:

1. Blijf up to date: Ben en blijf bewust van de laatste trends, decoraties, fashion en technologie en wat voor een invloed deze bewegingen hebben op jouw verkopen. Zelfs in deze tijden van crisis draait het kunstenaars leven niet alleen om het maken van prachtig werk maar vooral om het runnen van een echt business!
2. Bouw je eigen merk: Niets is zo belangrijk als herkenning van je merk. Vraag jezelf af: waar aan wordt jij herkent? Door het (herhaaldelijk) plaatsen van je eigen werk op social media wordt men bekend met je werk waardoor men steeds vaker jouw naam koppelt aan jouw werk.
3. Marketing: Als je geen eigen website hebt, ben je zo goed als onzichtbaar! Een website is een must, een blog is zelfs beter. Men voelt zich namelijk meer betrokken bij jouw werk wanneer er een interactie is tussen een merk (jouw werk!) en de volgers (jouw potentiele klanten en kunstliefhebbers).
4. Netwerken: Bouw een netwerk en je zult merken: je bent niet alleen! Kijk verder dan alleen je eigen niche waardoor je meer en nieuwe contacten en klanten zult aantrekken. Daarbij is het ook altijd handig om naar kritiek op je werkt te vragen. Zo verbeter je je werk en krijg je ook inspiratie van anderen.
5. Blijf niet leven onder een steen: Laat het duidelijk zijn dat men die zich niet laat mengen in deze manier van promotie, de print media volgt. Laat je inspireren en go with the flow!