Kunst door de ogen van mannen en vrouwen

{lang: 'nl'}

Dat mannen en vrouwen flink kunnen verschillen is niks nieuws. Amerikaanse psychologen zochten uit of mannen en vrouwen op een andere manier naar kunst kijken. En wat denk je? Ook daar zit verschil in.

Een steekproef van 518 personen werd gevraagd naar hun mening over twee onbekende schilderijen. Bij de schilderijen werden biografieën verzonnen van de betreffende kunstenaars. Een deel van de groep kreeg te lezen dat de kunstenaar pas net begonnen is met schilderen, terwijl anderen te lezen kregen dat de schilder al heel zijn leven met kunst bezig is.

Zowel de kunstenaar als het kunstwerk werken bij de laatste situatie hoger gewaardeerd. Bij mannen bleek vooral het merk dat de kunstenaar vertegenwoordigt de doorslaggevende factor bij de evaluatie. Vrouwen steken meer tijd in de evaluatie van het daadwerkelijke kunstwerk.

Het doel van het onderzoek was het bestuderen van de waarde van het merk dat een kunstenaar vertegenwoordigt. Het goed profileren van het merk kan de waardering van het kunstwerk sterk verhogen, vooral bij mannen dus.